Participanten gezocht voor onderzoek naar matrixborden en de gevolgen hiervan op het rijgedrag.

Locatie onderzoek

  • Geslacht Beide
  • Leeftijd 23 tot en met 67
  • Lengte in cm van 165 tot en met 190

Participanten gezocht voor onderzoek naar matrixborden en de gevolgen hiervan op het rijgedrag.

 

Introductie en Doel van het onderzoek

Bij TNO Integrated Vehicle Safety (IVS) in Helmond wordt gewerkt aan innovatieve systemen die toekomstige voertuigen veiliger, efficiënter en betrouwbaarder maken.

 

Tegenwoordig hangen er boven veel Nederlandse snelwegen matrixborden (zie Figuur 1). Met deze matrixborden worden bestuurders gewaarschuwd voor gevaar. Daarbij kunnen snelheden, kruisen en pijlen op de matrixborden worden getoond. In opdracht van Rijkswaterstaat doet TNO onderzoek naar matrixborden en het weergeven van matrixbord-informatie in de auto. We zijn benieuwd hoe bestuurders op deze informatie reageren in verschillende situaties. Het onderzoek zal worden uitgevoerd in de geavanceerde TNO rijsimulator in Helmond.

 

Figuur 1 Vijf matrixborden boven een snelweg.

Alle informatie die tijdens dit onderzoek wordt verkregen, is alleen toegankelijk voor de testleider en de verantwoordelijke onderzoekers. Alle informatie wordt zodanig opgeslagen, dat deze niet terug is te voeren naar uw persoonlijke gegevens.

 

Het onderzoek zal in totaal ongeveer 2 uur duren en vindt plaats in augustus 2025, bij TNO in Helmond. U ontvangt een vergoeding van €40 voor uw deelname plus reiskosten (maximaal €17,50). TNO is verplicht uw vergoeding op te geven bij de belastingdienst.

 

Wie kan meedoen aan het onderzoek?

Voor deelname aan het onderzoek gelden de volgende eisen: 

  • U bent tussen 23 en 67 jaar oud;
  • U bent in bezit van rijbewijs (B) sinds tenminste 5 jaar;
  • U rijdt regelmatig: tenminste 5.000 km per jaar;
  • U bent niet gevoelig voor bewegingsziekte;
  • U bent gezond van lijf en leden: u kunt een auto besturen en een trappetje op/af lopen;
  • U bent tussen 1.65m en 1.90m lang;
  • U bent de Nederlandse taal machtig in praten, lezen en schrijven;
  • U bent niet kleurenblind;
  • U bent niet slechthorend of doof;
  • U heeft goed zicht (ver weg en dichtbij) met of zonder bril.
  • U bent op de dag van het experiment niet onder invloed van alcohol of medicijnen die invloed hebben op hun rijgedrag.

Wat wordt van u verwacht?

U rijdt 1 testrit en 2 langere ritten van elk ongeveer 30 minuten in de rijsimulator. Daarnaast vult u een aantal vragenlijsten in. Het totale experiment duurt ongeveer 2 uur.

U wordt gevraagd om te rijden zoals u normaal ook zou doen onder deze omstandigheden, dus met in acht neming van de verkeersregels en verkeersveiligheid. Specifieke instructies omtrent het gewenste rijgedrag zullen wij ter plaatse met u bespreken.

U komt uitgerust naar het experiment en bent niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen/medicijnen die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Daarnaast draagt u comfortabele kleding en schoenen voor in de auto.

Bij TNO moet u zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Neem deze dus mee naar het onderzoek.

 

Het onderzoek vindt plaats in Augustus 2025, bij TNO in Helmond.
TNO – Integrated Vehicle Safety
Automotive Campus 30
5708 HN Helmond

Alle informatie die tijdens dit onderzoek worden verkregen is alleen toegankelijk voor de testleider en de verantwoordelijke onderzoekers. Alle informatie wordt zodanig opgeslagen dat deze niet terug is te voeren naar uw persoonlijke gegevens. 

Wat ontvangen de deelnemers aan het onderzoek?

  • U ontvangt een vergoeding van €40 voor uw deelname.
  • U ontvangt een vergoeding van €0,23/km tot een maximum van €17,50. Dit betreft het aantal kilometers van de afstand tussen uw woonplaats en de onderzoekslocatie.
  • TNO is verplicht uw vergoeding op te geven bij de belastingdienst.

Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?


Het experiment vindt plaats bij TNO – Integrated Vehicle Safety in Helmond, zie figuur 2

 

Figuur 2 Rijsimulator bij TNO in Helmond

 

Hier heeft u de mogelijkheid de instructies nog eens door te lezen. Als u vragen hebt kunt u die stellen aan de testleider. Als u de instructies begrijpt en geen vragen meer heeft, ondertekent u de toestemmingsverklaring. Daarna kan het experiment beginnen. Om te beginnen vult u een vragenlijst in. 

In dit experiment maken we gebruik van onze geavanceerde TNO rijsimulator. In de virtuele simulatiewereld zijn matrixborden geplaatst waar u onderdoor rijdt. In een testrit kunt u eerst wennen aan de rijsimulator. Hierna begint het echte experiment, dat bestaat uit 2 langere ritten van elk ongeveer een half uur. Tussendoor heeft u de gelegenheid om even uit te rijsimulator te stappen en 10 minuten te pauzeren. Nadat de rijsimulatorritten zijn voltooid, vult u nog een laatste vragenlijst in.

De testleider kan het experiment voortijdig stoppen als hij/zij dit nodig vindt. U zelf kunt ook te allen tijde het experiment afbreken. Dit kan door de mogelijkheden in de rijsimulator zelf, of door dit aan te geven aan de proefleider.

Over TNO

De letters TNO staan voor Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren, die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Het onderzoek dat in dit document omschreven wordt, valt onder het aandachtsgebied Mobility & Built Environment. Dit aandachtsgebied werkt aan innovatieve oplossingen voor een aantal uitdagingen in het hart van de maatschappij:

  • Duurzame gebouwen;
  • Veilige en duurzame mobiliteit en infrastructuur;
  • Duurzame en veilige scheepvaart;
  • Toepassingen van digitalisering en AI in mobiliteit en gebouwde omgeving.

 

Dit experiment wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij beheren en ontwikkelen de rijkswegen, vaarwegen en -wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving.

AES-256 encrypted

U ontvangt een email die u dient te bevestigen

DD-MM-YYYY (e.g. 16-07-2025)

Uw lengte of gewicht is geen realistisch getal

Bedankt uw aanmelding is goed ontvangen!. U ontvangt een email die u dient te bevestigen. U zult binnen enkele weken een reactie krijgen
Er is een fout opgetreden. Probeer het nogmaals of contact link2trials
link2trials

© 2025 Link2Trials