Aan dit onderzoek doen voldoende vrijwilligers mee. U kunt zich hiervoor niet meer inschrijven of afmelden.

Bestuurders gezocht voor onderzoek naar menselijk rijgedrag met en zonder Adaptive Cruise Control (ACC).

Locatie onderzoek

  • Geslacht Beide
  • Leeftijd van 23 tot en met 60
  • Lengte in cm van 165 tot en met 190

Bestuurders gezocht voor onderzoek naar menselijk rijgedrag met en zonder Adaptive Cruise Control (ACC).

 

Introductie

Bij TNO Integrated Vehicle Safety (IVS) in Helmond wordt gewerkt aan innovatieve systemen die toekomstige voertuigen veiliger, efficiënter en betrouwbaarder maken. In deze studie zijn wij geïnteresseerd in metingen aan menselijk rijgedrag met en zonder Adaptive Cruise Control (ACC). Om dit te analyseren, doen wij een experiment waarbij u in een rijsimulator rijdt (zie foto).

 

 

Wie kan meedoen aan het onderzoek?

U kunt in aanmerking komen voor deelname als u:

  • tussen de 23 en 60 jaar oud bent;
  • tenminste al 5 jaar in het bezit bent van een rijbewijs (B);
  • regelmatig rijdt: ten minste 5.000 km per jaar;
  • ten minste 1 uur per week met ACC geactiveerd gereden heeft in de afgelopen 3 maanden;
  • niet gevoelig bent voor bewegingsziekte;
  • gezond bent van lijf en leden: u kunt een auto besturen en een trappetje op/af lopen;
  • minimaal 1.65m en maximaal 1.90m lang bent;
  • minimaal een MBO opleidingsniveau heeft;
  • de Nederlandse taal mondeling en schriftelijk goed machtig bent;
  • op de dag van het onderzoek niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen/medicijnen die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden bent.

Ook als u al aan eerder vergelijkbaar onderzoek bij TNO hebt deelgenomen bent u van harte welkom weer mee te doen!

 

Wat houdt deelname aan het onderzoek in?

  • U zult eerst een testrit maken om gewend te raken aan de rijsimulator.
  • Daarna gaat u twee keer voor 40 minuten rijden in de rijsimulator met een pauze tussendoor.
  • Daarnaast beantwoordt u een aantal vragen over uw rijervaring en rijgedrag.

 

Het onderzoek zal worden uitgevoerd in Helmond.

TNO – Integrated Vehicle Safety
Automotive Campus 30
5708 HN Helmond

 

Alle informatie die u tijdens dit onderzoek verstrekt (door het rijden in de rijsimulator en invullen van de vragenlijst) is alleen toegankelijk voor de testleider en de verantwoordelijke onderzoekers. Alle informatie wordt op een pseudonieme manier opgeslagen, dus deze informatie is niet terug te voeren naar uw persoonlijke gegevens.

 

Periode van het onderzoek:

Het onderzoek zal worden uitgevoerd in de periode 5 tot en met 22 juni.

 


Wat ontvangen de deelnemers aan het onderzoek?

  • U ontvangt een vergoeding van €50 voor uw deelname plus reiskosten van €0.21/km met een maximum van €20.

Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?


Dit onderzoek wordt uitgevoerd in de rijsimulator van TNO in Helmond. Gedurende het onderzoek wordt u verzocht om normaal (en dus veilig) te rijden met of zonder Adaptive Cruise Control (ACC). Het ACC systeem zorgt ervoor dat een minimale volgtijd (1.5 s) aanhoudt tot uw voorligger. Als er geen voorligger wordt gedetecteerd, accelereert het voertuig tot de door u ingestelde snelheid. U bent altijd, tijdens het rijden met en zonder ACC, verantwoordelijkheid voor het besturen van de auto. Het onderzoek zal in totaal ongeveer twee en een half uur duren.

 

Aan het begin van het onderzoek wordt u gevraagd de instructies nog een keer door te lezen en heeft u tijd om vragen te stellen over het experiment. Hierna ondertekent u de toestemmingsverklaring en vult u een vragenlijst in. Dit gedeelte van het onderzoek duurt ongeveer 15 minuten.

 

Daarna mag u instappen in de rijsimulator en kunt u de stoel positie veranderen naar voren of achteren. In de rijsimulator krijgt u uitleg over de verschillende mogelijkheden om de rijsimulator te stoppen tijdens het experiment. Daarnaast wordt aangewezen met welke knop op het stuur de ACC aangezet kan worden. Tijdens het rijden in de rijsimulator worden uw oogbewegingen gemeten. Voordat we het experiment beginnen, zullen de camera’s van het oogbewegingsregistratiesysteem gekalibreerd worden. Hiervoor wordt u gevraagd om verschillende kanten op te kijken. Hierna begint u met het rijden van een proefrit in de simulator. U hebt de tijd om gewend te raken aan het besturen van de auto en de bewegingen van de simulator. Dit gedeelte van het onderzoek duurt ongeveer 20 minuten.

 

Na de proefrit begint het echte experiment, waarbij u 2 keer 40 minuten lang in de simulator rijdt met een pauze van 15 minuten tussen de ritten. Bij elk van de 2 ritten krijgt u een andere instructie mee met betrekking tot of u volledig zonder ACC rijdt of zoveel mogelijk met ACC rijdt wanneer u dit veilig en comfortabel vindt. Na 40 minuten stopt de rit automatisch. U wordt verzocht net zo te rijden als u normaal doet, op de weg te blijven rijden en niet af te slaan/ van strook te wisselen, en zich aan het snelheidslimiet te houden.

 

Als de tweede rit in de rijsimulator is afgelopen wordt u verzocht uit de simulator te stappen. Daarna wordt u verzocht om eventuele opmerkingen of klachten over het experiment op te schrijven. Na afloop volgt een korte debriefing waarin het doel van het onderzoek in meer detail wordt toegelicht. Dit gedeelte van het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten.

 

 

Wat wordt er van u verwacht?

U zal 3 keer een rit maken in de rijsimulator, waarvan 1 een korte proefrit om gewend te raken aan het systeem, en daarna een 2 wat langere ritten. Daarnaast zult u een vragenlijsten invullen. Van u wordt verwacht dat u de instructies van de proefleider opvolgt. De proefleider kan het experiment voortijdig stoppen als hij/zij dit nodig vindt. Als het u te veel wordt, moet u dat aangeven en dan zal de proefleider u helpen.

 

U komt uitgerust naar het experiment en bent niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen/ medicijnen die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Daarnaast draagt u comfortabele kleding en schoenen voor in de auto.

Over TNO

De letters TNO staan voor Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Het onderzoek dat in dit document omschreven is valt onder het aandachtsgebied Mobility & Built Environment. Dit aandachtsgebied werkt aan innovatieve oplossingen voor een aantal uitdagingen in het hart van de maatschappij:

  • Duurzame gebouwen,
  • Veilige en duurzame mobiliteit en infrastructuur,
  • Duurzame en veilige scheepvaart,
  • Toepassingen van digitalisering en AI in mobiliteit en gebouwde omgeving
link2trials

© 2024 Link2Trials